Főoldal
Gumi kisokos
Gumiabroncs használati utasítás
Gumi ABC
Téli vagy nyári?
Galéria
Szolgáltatások
Kapcsolat
Adatvédelem
Kosár
Újgumivilág.hu
Hasznos tudnivalók A-tól Z-ig
Alul kormányzás :
Ha a gépkocsi nem megfelelő módon reagál a kormányzásra és
egyenesen "akar menni" (a túlkormányzás ellentéte).
Aquaplaning (vízen futás) :
Az a folyamat, melynek során a víz a mozgó
gumiabroncs előtt oly mértékben "felhalmozódik", hogy a gumiabroncsot elemeli az
útfelülettől és ezáltal az kormányozhatatlanná válik.
Aszimmetrikus :
A gumiabroncs futófelület minták a futófelület egyik és másik
oldalán eltérőek lehetnek, azaz nem szimmetrikusak. Ezeket úgy kell elhelyezni,
hogy a külső oldalfal a kerék külső oldalára kerüljön. Ez jellemzően feltüntetésre
kerül az oldalfalon.
Bevágások :
A futófelület profilban levő csatornák, melyeken keresztül a víz
eltávozik az érintkezési felületről.
DOT szám :
Az amerikai “Department Of Transportation„ hivatal által megkövetelt gyártási
idő megadása. Pl. “318„ = 1998 év 31. munkahete. A 2000. évtől négyjegyűvé változtak ezek
a számok. Pl. a “1501„ 2001 év 15. munkahete.
Forgásirányú :
Olyan futófelület mintával ellátott gumiabroncs, amit a meghatározott
irányba kell felszerelni. Gyakran nyíl-alakú minta.
Futófelület :
Gumibevonatú műselyem vagy poliészter, amely a méretstabilitás
biztosítására szolgál.
Futófelület-kopás indikátor :
A futófelület alapjába préselt gumiszál, amely a
gumiabroncson körbe legalább három ponton elhelyezésre kerül. Ez jelzi, amikor a
futófelület mintázatból 1,6 mm maradt. Figyelembe kell venni, hogy az 1,6 mm a
törvény által előírt minimum a legtöbb európai országban.
Gumiabroncs nyomás :
A gumiabroncs nyomás a felfújt gumiabroncs belsejében
levő levegő térfogatának mérése, 'bar'-ban mérve. Fontos, hogy a járműgyártó által
ajánlott nyomást rendszeresen ellenőrizzük és gondoskodjunk annak meglétéről.
(Lásd a jármű felhasználói kézikönyvét). A gumiabroncs oldalfalán feltüntetett
maximális értéknél nagyobb nyomásra soha nem szabad felfújni a gumiabroncsot.
Karkasz :
A gumiabroncs azon struktúrája, amire az oldalfal és a futófelület épül. A
következő részekből áll: textilbetét, köpenyperem felület és merevítő szövetbetétek.
Kerékméret :
A kerékpánt tényleges átmérője. Rendszerint hüvelykben mérik,
például a 205/55 R16 esetén a kerékpánt méret '16' hüvelyk. Lamellák : Finoman bevágott gumiblokkok a futófelületen, amelyeke mint
tapadókorongok hatnak. Ezek a téligumikon találhatóak, ahol a fékezésnél ill.
gyorsításnál erősen emelik a kapaszkodást, tapadást.
Légnyomás :
A levegő által a gumiabroncs belsejében kifejtett erő, 'bar'-ban
kifejezve. Figyelembe kell venni, hogy a nyomás nem ekvivalens az erőváltozással.
M+S :
A hóra készült gumiabroncsokon és sok 4x4 gumiabroncson használt jelölés,
sár és hó (Mud and Snow).
Merevítő szövetbetétek :
Jellemzően 2- vagy 3 acélhuzal réteg, amely a karkasz
kerületi megerősítését biztosítja.
Négy évszakos gumiabroncs :
Az év minden időszakában történő használatra
tervezett gumiabroncsok, szemben a kimondottan nyári- vagy téli gumiabroncsokkal.
Oldalfal :
A gumiabroncs oldala, a kerékpánt és a futófelület között. Itt kerül
elhelyezésre az összes kormányzási-, gumiabroncs méret-, terhelési index-,
sebesség- és gyártási adat.
Oldalirányú gyorsulás :
A gumiabroncsra ható azon erők, amelyek oldalirányba
húzzák azt a kanyarodás során.
Pax :
Leeresztve is futó technológia, amely speciális kerékabroncsokat igényel.
Peresség :
Az oldalfal magassága a gumiabroncs futófelület szélességéhez
viszonyítva, százalékos formában kifejezve, például, 205/55R16 esetén a peresség
'55'. Az oldalfal magassága 55%-a a 205 mm-nek.
Radiál gumiabroncs :
A párhuzamos karkaszú gumiabroncsokat alkalmazó karkasz
konstrukció. Az összes modern gumiabroncs radiál.
RunOnFlat (leeresztve is futó) : Leeresztve is futó technológia a Goodyear-től és a
Dunlop-tól
Szelep :
Az az egység, amin keresztül a gumiabroncs felfújása történik.
Szilika :
Egy homokból származó keverékalkotó anyag, amely a nedves és téli
utakon való kapaszkodás javítására szolgál, illetve a futási ellenállást csökkenti.
Szélesség :
A 205/55R16 méretű gumiabroncs esetében a szélesség 205 mm.
Terhelési index :
Standardizált mutatószám, amely a gumiabroncs maximális
terhelését mutatja, például 205/55R16 91V, ahol a '91' a terhelési index.
Téli gumiabroncsok :
Speciálisan 7 Celsius fok hőmérséklet alatti használatra
tervezett gumiabroncsok, olyan keverékekkel, melyek alacsony hőmérsékleten is
megőrzik a tulajdonságaikat, illetve a csúszós utakon való jobb kapaszkodás
érdekében több lapáttal ellátva.
Téli kopás indikátor :
A Fulda téli gumiabroncsok futófelületének alapjába préselt
gumiszál, amely a gumiabroncson körbe legalább három ponton elhelyezésre kerül.
Ez jelzi, amikor a futófelület mintázatból 4 mm maradt, ami a téli gumiabroncsok
esetében az iparágon belül ajánlott minimális futófelület mélység, és több európai
országban is a törvény által előírt minimális érték.
Tömlő :
A tömlős gumiabroncs esetében szükség van egy felfújható belső tömlő
használatára. Manapság a modern gépkocsi gumiabroncsok már tömlő nélküliek.
Tömlő nélküli :
A tömlő nélküli gumiabroncs rendszerint radiál típusú. Normál üzemi
nyomás mellett, a belső kísérőszövet nyújt védelmet a légveszteség ellen.
Túlkormányzás :
Kanyarodáskor fellépő kapaszkodás-vesztés a hátsó kerekeken,
az alul kormányzás ellentéte.
Vulkanizálás :
A gumikeverékek felmelegítési eljárása, melynek révén biztosíthatók
azok a tulajdonságok, amelyekre a gumiabroncsok esetében szükség van.
Zárócsavar :
A kerekek ellopását megakadályozó biztonsági egység.