Hasznos tudnivalók A-tól Z-ig 

Alul kormányzás : Ha a gépkocsi nem megfelelő módon reagál a kormányzásra és 

egyenesen "akar menni" (a túlkormányzás ellentéte). 

Aquaplaning (vízen futás) : Az a folyamat, melynek során a víz a mozgó 

gumiabroncs előtt oly mértékben "felhalmozódik", hogy a gumiabroncsot elemeli az 

útfelülettől és ezáltal az kormányozhatatlanná válik. 

Aszimmetrikus : A gumiabroncs futófelület minták a futófelület egyik és másik 

oldalán eltérőek lehetnek, azaz nem szimmetrikusak. Ezeket úgy kell elhelyezni, 

hogy a külső oldalfal a kerék külső oldalára kerüljön. Ez jellemzően feltüntetésre 

kerül az oldalfalon. 

Bevágások : A futófelület profilban levő csatornák, melyeken keresztül a víz 

eltávozik az érintkezési felületről. 

DOT szám : Az amerikai “Department Of Transportation„ hivatal által megkövetelt gyártási 

idő megadása. Pl. “318„ = 1998 év 31. munkahete. A 2000. évtől négyjegyűvé változtak ezek 

a számok. Pl. a “1501„ 2001 év 15. munkahete.

Forgásirányú : Olyan futófelület mintával ellátott gumiabroncs, amit a meghatározott 

irányba kell felszerelni. Gyakran nyíl-alakú minta. 

Futófelület : Gumibevonatú műselyem vagy poliészter, amely a méretstabilitás 

biztosítására szolgál. 

Futófelület-kopás indikátor : A futófelület alapjába préselt gumiszál, amely a 

gumiabroncson körbe legalább három ponton elhelyezésre kerül. Ez jelzi, amikor a 

futófelület mintázatból 1,6 mm maradt. Figyelembe kell venni, hogy az 1,6 mm a 

törvény által előírt minimum a legtöbb európai országban. 

Gumiabroncs nyomás : A gumiabroncs nyomás a felfújt gumiabroncs belsejében 

levő levegő térfogatának mérése, 'bar'-ban mérve. Fontos, hogy a járműgyártó által 

ajánlott nyomást rendszeresen ellenőrizzük és gondoskodjunk annak meglétéről. 

(Lásd a jármű felhasználói kézikönyvét). A gumiabroncs oldalfalán feltüntetett 

maximális értéknél nagyobb nyomásra soha nem szabad felfújni a gumiabroncsot. 

Karkasz : A gumiabroncs azon struktúrája, amire az oldalfal és a futófelület épül. A 

következő részekből áll: textilbetét, köpenyperem felület és merevítő szövetbetétek. 

Kerékméret : A kerékpánt tényleges átmérője. Rendszerint hüvelykben mérik, 

például a 205/55 R16 esetén a kerékpánt méret '16' hüvelyk. Lamellák : Finoman bevágott gumiblokkok a futófelületen, amelyeke mint 

tapadókorongok hatnak. Ezek a téligumikon találhatóak, ahol a fékezésnél ill. 

gyorsításnál erősen emelik a kapaszkodást, tapadást. 

Légnyomás : A levegő által a gumiabroncs belsejében kifejtett erő, 'bar'-ban 

kifejezve. Figyelembe kell venni, hogy a nyomás nem ekvivalens az erőváltozással. 

M+S : A hóra készült gumiabroncsokon és sok 4x4 gumiabroncson használt jelölés, 

sár és hó (Mud and Snow). 

Merevítő szövetbetétek : Jellemzően 2- vagy 3 acélhuzal réteg, amely a karkasz 

kerületi megerősítését biztosítja. 

Négy évszakos gumiabroncs : Az év minden időszakában történő használatra 

tervezett gumiabroncsok, szemben a kimondottan nyári- vagy téli gumiabroncsokkal. 

Oldalfal : A gumiabroncs oldala, a kerékpánt és a futófelület között. Itt kerül 

elhelyezésre az összes kormányzási-, gumiabroncs méret-, terhelési index-, 

sebesség- és gyártási adat. 

Oldalirányú gyorsulás : A gumiabroncsra ható azon erők, amelyek oldalirányba 

húzzák azt a kanyarodás során. 

Pax : Leeresztve is futó technológia, amely speciális kerékabroncsokat igényel. 

Peresség : Az oldalfal magassága a gumiabroncs futófelület szélességéhez 

viszonyítva, százalékos formában kifejezve, például, 205/55R16 esetén a peresség 

'55'. Az oldalfal magassága 55%-a a 205 mm-nek. 

Radiál gumiabroncs : A párhuzamos karkaszú gumiabroncsokat alkalmazó karkasz 

konstrukció. Az összes modern gumiabroncs radiál. 

RunOnFlat (leeresztve is futó) : Leeresztve is futó technológia a Goodyear-től és a 

Dunlop-tól 

Szelep : Az az egység, amin keresztül a gumiabroncs felfújása történik. 

Szilika : Egy homokból származó keverékalkotó anyag, amely a nedves és téli 

utakon való kapaszkodás javítására szolgál, illetve a futási ellenállást csökkenti. 

Szélesség : A 205/55R16 méretű gumiabroncs esetében a szélesség 205 mm. 

Terhelési index : Standardizált mutatószám, amely a gumiabroncs maximális 

terhelését mutatja, például 205/55R16 91V, ahol a '91' a terhelési index. 

Téli gumiabroncsok : Speciálisan 7 Celsius fok hőmérséklet alatti használatra 

tervezett gumiabroncsok, olyan keverékekkel, melyek alacsony hőmérsékleten is 

megőrzik a tulajdonságaikat, illetve a csúszós utakon való jobb kapaszkodás 

érdekében több lapáttal ellátva.

Téli kopás indikátor : A Fulda téli gumiabroncsok futófelületének alapjába préselt 

gumiszál, amely a gumiabroncson körbe legalább három ponton elhelyezésre kerül. 

Ez jelzi, amikor a futófelület mintázatból 4 mm maradt, ami a téli gumiabroncsok 

esetében az iparágon belül ajánlott minimális futófelület mélység, és több európai 

országban is a törvény által előírt minimális érték. 

Tömlő : A tömlős gumiabroncs esetében szükség van egy felfújható belső tömlő

használatára. Manapság a modern gépkocsi gumiabroncsok már tömlő nélküliek. 

Tömlő nélküli : A tömlő nélküli gumiabroncs rendszerint radiál típusú. Normál üzemi 

nyomás mellett, a belső kísérőszövet nyújt védelmet a légveszteség ellen. 

Túlkormányzás : Kanyarodáskor fellépő kapaszkodás-vesztés a hátsó kerekeken, 

az alul kormányzás ellentéte. 

Vulkanizálás : A gumikeverékek felmelegítési eljárása, melynek révén biztosíthatók 

azok a tulajdonságok, amelyekre a gumiabroncsok esetében szükség van. 

Zárócsavar : A kerekek ellopását megakadályozó biztonsági egység.